Wednesday, 13 June 2012

Sahabat Sejati

Assalamualaikum... ^_^

Hari ne rOse nak kOngsi dgn kOrang tentang SAHABAT SEJATI ... hehehe... saje nak share dgn kOrg... ^_^  bak kata Org.. 'Sharing is Caring'... kan3...hehehe.. xtaw laa nape mOOd rOse sekarang lebih kpda SAHABAT.... hehe... biasa laa.. kita kan da Sahabat Sejati..hehehe...


Dalam hidup kita neh.. mesti kita perlu kan seOrang sahabat... sebab sahabat ne lebih memahami kita... dan kita lebih selesa nak kOngsi masalah dengan seseOrang yg bergelar sahabat... tetapi dalam banyak2 sahabat kita mesti da sahabat sejati kan..??? bagi rOse nak cari seOrang sahabat sejati bukan mudah... sebab manusia neh da macam2 perangai.. dengan berkawan la kita dapat kenal siapa sahabat sejati kita... hehehe... Alhamdulillah, rOse dah ketemu Sahabat Sejati rOse... hehehe =)


“Seandainya engkau bertemu seorang kawan yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukan atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, menegur kelemahanmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan, ketahuilah bahawa dia bukanlah seorang kawan tetapi seorang saudara & sahabat sejati yang sukar di cari ganti…” -Pakar Diari Hati-

Rasulullah saw pernah berpesan: “Agama seseorang itu terletak di atas agama atau jalan yang dipilih oleh rakannya”. Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dalam memilih siapa yang harus dijadikan sahabat.
Apakah ciri-ciri sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut : 

    • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.
    • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.
    • Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.
    • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.
    • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
    • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
    • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
    • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu.
    • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu.
    • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu.
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.


TUHAN aturkn antara kita 1 pertemuan ditetapkn 2 hati. Dalam 2 hati diberikn 3 rasa :
SAYANG, KASIH & KASIHAN. Dalam 3 rasa itu dselitkn 4 tujuan:
BERKENALAN, BERTEMAN, BERKAWAN, & BERSAMA. Dalam 4 prkara itu tersembunyi 5 perkataan, iaitu:
TEMAN BAIK SELALU DI SISI. Dalam 5 prkataan itu trsmbunyi 6 impian iaitu :
SAYANG,KEKAL,SETIA,MNGERTI,MENGHARGAI,& MENGINGATI. Dalam 6 impian itu trsimpul 7 huruf keramat iaitu :
SAHABAT”.




Jika sahabatmu melukakan hati, lukislah di awan agar ia cepat berlalu pergi…Jika dia membuat kebaikan, pahatlah di atas batu agar ia kekal sepanjang kehidupan.






p/s : kalau kita mahukan sahabat sejati pastikan diri kita tu terlebih dahulu boleh menjadi seorang sahabat sejati... barulah orang nak kawan dengan kita kan.... ^_^


Hargailah sahabat sejati kita... kerana sahabat seperti itu sukar untuk dicari ganti... ^_^

......FRIEND FOREVER....

Thank yOu very much tO my best2 friend (BFF).. because be a gOOd friend tO me... ^_^

......SAHABAT SEJATI DUNIA AKHIRAT.......


p/s : khas untuk sahabat sejati saya.... ^_^



TOP 10 REASONS YOUR MY BEST FRIEND !

1st reason you're my best friend is you always understand me..
2nd is you're always there beside me when I have a problem..
3rd is you're always make me smile.. =)
4th is we have more chemistry..
5th is we always share a problem...
6th is you 're always give me more support when I have giveup...
7th is your're never disappointed me, but I proud because I has friend like you...
8th is you're the best friend in many friend that I have..
9th is you always help me when I have a problem...
 Last reason is you're very nice friend.. 

Thanks friend... ^_^







Thanks For Reading ^_^

Sunday, 3 June 2012

Tentang Sahabat... ^_^

Assalamualaikum....

haa.. entry rose kali ne.. tentang sahabat.. ^_^ tetiba ingat kt sahabat rose.. huhu.. dah sebulan ktorg xjumpe... rindu laa kt dorg semua...  pe lah cerita dorg.. huhu.. hope dorg semua sihat2 selalu & success di dunia dan akhirat... amin =)

emm korg da sahabat karib x..?? hehe... mksd rose... sahabat yg korg selalu share susah senang.. sahabat yg selalu bg support.. sahabat yg selalu menjadi pendegar setia... & sahabat yg selalu ada di sisi kita.. ^_^

susah kan nk mencari sahabat yg macam ne..^_^  klu kita betol2 menghargai sahabat kita & boleh terima sahabat kita seadanya.. insyaAllah kita akan jumpe sahabat yg sejati... hehehe

"sahabat yang baik bukan yang kamu kenal lama,tetapi dia adalah seorang yang hadir dalam hidupmu dan tidak akan sesekali meninggalkanmu..."

"seorang teman yang sweet adalah yang dapat melihat kesedihan melalui tangisan pertamamu, lalu cuba menangkap titisan air mata kamu...dan yang kali ketiga adalah cuba menghentikan tangisanmu..."

"sahabat sejati adalah yang dapat melihat kesedihanmu... sedangkan 'kawan' hanya nampak kegembiraanmu..."

 berkawan biar seribu.. tetapi carilah yg paling terbaik....

"persahabatan itu umpama seutas tasbih...terus menerus bertasbih demi menawan redha Pencipta..."

Alhamdulillah.. Allah dh bg rose ramai kawan... tp dlm byk2 kwn dialah sahabat sejati  rose... ^_^ sahabat yg selalu bg support kt rose time exam & time rose tgh ada mslh... sahabat yg xjemu2 dgr mslh rose... sahabat yg suka share susah senang... sahabat yg selalu bt rose tersenyum... hehe =) thanx friend.. seronok dan sgt bersyukur sbb dpt berkenalan & berkawan dgn dye... hehe..

Persahabatan ktorg ne mmg rose xsangka.. yela rose ne seorang yg pendiam skit... hehe.. susah & takot org nk kwn.. bak kata org... diam2 ne berbisa... hahahah.. belom kwn.. belom tw maa ^_^ heee

Alhamdulillah selama rose berkawan dgn dye.. ktorg xpenah b'gadoh & terasa hati... malah rose bersyukur sangaat2 dan b'hrp persahabatan ktorg ne kekal didunia & akhirat.... amin ! =) dan rose doakan dye berjaya didunia & akhirat... hope impian dye t'capai... hehehe ^_^

Siapa dye sahabat rose ne.. biarlah rahsia.. hehe.. hanya Allah je yg tahu sahabat sejati rose ne... ^_^ rose syg sngt persahabatan ktorg ne...heee

sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dr percintaan...
tanpa persahabatan, percintaan akan berakhir...
tetapi tanpa percintaan, sahabat akan kekal...
oleh itu, hargailah persahabatan yg terjalin....


video


yang indah itu pertemuan...
yang manis itu kemesraan...
yang pahit itu perpisahan...
yang tinggal hanya kenangan....


SAHABAT2 ROSE ^_^
bergambar bersama classmate... sem 2

Thanks For Reading ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© cEriTa haTi aQiLa @ designed by aqila